• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vill bli skuldfri

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Jag förstår inte var är problemet om ni både har ett fast jobb? Ni kommer säkert kunna samla alla lån via Lendo eller Advisa. Ni har helt okej förutsättningar och ni kommer definitvit få minst 1 erbjudande från de som kräver medsökande. Jag är säker på att Nystart finans tex kommer erbjuda er samlingslån. Svea också. Det är inte kört och ni får abslout inte lämna skiten till kfm. N ikommer klara det och sänka månadskostnader.
Vi försökte söka förr en månad sedan, fick 0 erbjudande. Tyvärr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Vi försökte söka förr en månad sedan, fick 0 erbjudande. Tyvärr.
Kör på snöbollsmetoden. Jämka. Du har angett olika summor för era lån. Det säger mig att du inte har full koll på utgifterna.
Gör som jag föreslog och gör en plan på hur ni kan beta av. Ge inte upp. Det är inte alls säkert att du behöver hamna hos kronofogden.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Och, ja. Det kommer att ta tid och det kommer att vara jobbigt. Ni kommer att behöva snåla som attans. Lunchlådor och billig mat. Iaf under några år. Det är tyvärr resultatet av överkonsumtion. Men det är kanske också ett sätt man lär sig planera sin ekonomi.
Btw, öka inkomst genom extra jobb, hyra ut ett rum, det finns även en del trådar om hur man kan tjäna lite extra pengar.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag vet inte hur bekant du är med Excel (Eller LibreOffice Calc som är gratis), men det programmet har varit oerhört nyttigt för mig. Jag behövde ta total kontroll över min ekonomi för att reda ut den, och jag tycker mig ha den kontrollen nu. Jag har inkluderat några bilder för att visa hur jag gjort. Den första bilden är på hela härvan jag hade att hantera. Den andra bilden är mitt planeringsverktyg. Kanske kan detta hjälpa dig att ta kontroll? För mig var det ganska deprimerande, och gjorde mig ofta rätt missmodig - men jag överraskade mig själv genom att ha disciplin att ta tag i det. Och den andra bilden hjälpte mig att hålla ett öga på änden av tunneln. Och att inte falla för frestelsen att köpa nya grejor förutom sånt som verkligen behövdes, t.ex. nya skor eller ett tandläkarbesök.
 

Bilagor

  • avbetalningsplan.png
    avbetalningsplan.png
    80.7 KB · Visningar: 69
  • likviditet.png
    likviditet.png
    127 KB · Visningar: 70

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Tack så mycket allihopa för era tips och att ni är så snälla. Känner inte er personligen, men det är skönt att någon förstår iaf. Kommer att läsa vidare på forumet och lära mig små saker och ting som kan hjälpa oss. En gång till, tack för att ni finns!
 

Smultron03

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nej, skuldrådgivarna i kommunen kan hjälpa dig sätta upp en budget om du har ett överskott jämfört med dina skulder. Har du inte det kommer du enbart få rådet att släppa till KF.
De hjälper dig inte att få lån eller förhandla dina lån.

om du bara har 100k i skulder (drömscenario för de flesta här) och håller på med en utbildning så kommer du förmodligen kunna betala av dina skulder väldigt enkelt när du kommer ut i arbetslivet. KF utmäter inte CSN.
Tack för svaret.
Ja det är inte så mycket skuld om man tänker så, alla har mer eller mindre delbetalningar. I mitt fall, var de dumt att internet handla med delbetalning när man enbart har csn som ekonomi källa. Man faller för lyxfällan köp nu betala om 2 månader. Men tills slut blir några tusen lappar till 100 tusen. Jag vill inte att de skall hamna hos KF. Därför försöker jag på egenhand sälja ägodelar för att klara av dem här 2 månaderna tills jag får CSN. Men är orolig att om man missar betala 2 månaders faktura, att man hamnar hos KF.
Min partner vet inte om detta, vill inte sätta honom med utmättning hos KF. Om jag fortsätter betala enligt mina avbetalningsplan så är jag skuldfri från och med november/ januari. Så de är inte mycket kvar. Det är just nu det är problem.
Sedan tänker jag att om jag kunde samla allt på en och samma ställe skulle de vara jättebra för mig. Har ni tips på någon långivare som ger till studenter som har hög uc på faktura köp/delbetalningar. Jag tar examen nästa år, kommer hamna i ingenjörbranschen.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Tack för svaret.
Ja det är inte så mycket skuld om man tänker så, alla har mer eller mindre delbetalningar. I mitt fall, var de dumt att internet handla med delbetalning när man enbart har csn som ekonomi källa. Man faller för lyxfällan köp nu betala om 2 månader. Men tills slut blir några tusen lappar till 100 tusen. Jag vill inte att de skall hamna hos KF. Därför försöker jag på egenhand sälja ägodelar för att klara av dem här 2 månaderna tills jag får CSN. Men är orolig att om man missar betala 2 månaders faktura, att man hamnar hos KF.
Min partner vet inte om detta, vill inte sätta honom med utmättning hos KF. Om jag fortsätter betala enligt mina avbetalningsplan så är jag skuldfri från och med november/ januari. Så de är inte mycket kvar. Det är just nu det är problem.
Sedan tänker jag att om jag kunde samla allt på en och samma ställe skulle de vara jättebra för mig. Har ni tips på någon långivare som ger till studenter som har hög uc på faktura köp/delbetalningar. Jag tar examen nästa år, kommer hamna i ingenjörbranschen.
Försök hitta ett sommarjobb, ifall det går. Mycket säsongsbaserat bör finnas snart.

förstår precis, för min del är det också överkonsumtion och dålig impulskontroll som ligger till grund, och sedan lånar man för att kunna betala, vilket enbart ökar skuldbördan och över flera år blir det mycket.
Jag skulle råda dig att inte ta lån för att betala, även om det är lockande. Det är en ond spiral och går snabbt utför.

din partner kan inte få utmätning för dina skulder, får du löneutmätning (vilket inte går då du har 0 inkomst och CSN räknas inte som inkomst) så är det bara dig det gäller, om inte din partner står med på skulderna då men det är ju osannolikt då du skriver att han inte vet om att du är skuldsatt.

försök härda ut utan att ta nya lån, försök fixa ett sommarjobb eller prata med dina långivare om situationen.

hoppas allt går vägen och du kan vara skuldfri i slutet av året som du skrev. :)
 

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Nu räknade jag alltihop, månadsinkomst totalt 48000kr, utgifter 51000kr. Herregud…
 

Gambler123

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
16
Poäng
72
Har ni något ni kan sälja på tex Tradera? Vissa saker säljer mer, gäller att följa trenderna om man vill få något sålt. Sålde min hunds gamla korg i förrgår, vilket jag trodde skulle gå åt snabbt med tanke på husdjurs-boomen som fortfarande är i full sving sedan Corona.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp